ماه‌چهره‌خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
ماه‌چهره‌خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
ماه‌چهره خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون ساعاتی پیش بر اثر ایست قلبی درگذشت.

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با ایرنا خبر درگذشت ماه‌چهره خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل ایست قلبی را تایید کرد.

خلیلی که به همراه خانواده در خارج از کشور زندگی می‌کرد، متولد ۱۳۵۵ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختری پروین سلیمانی و از سال ۱۳۸۲ تا کنون مشغول به فعالیت در سینما و تلویزیون بود.

کلاه پهلوی، در چشم باد و مختارنامه از مهمترین آثار کارنامه تلویزیونی او محسوب می‌شوند و آخرین نقش‌آفرینی او در قاب تلویزیون سریال مرضیه به کارگردانی فلور سام بود.

خلیلی در سینما نیز در آثاری همچون شورشیرین، مرگ کسب و کار من است، قرارمون پارک شهر و اشنوگل نقش‌آفرینی کرده بود و آخرین فیلم اکران‌شده او یادم تو را فراموش به کارگردانی علی عطشانی بود که چند هفته پیش روانه پرده سینماها شده بود.

پرستو صالحی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از درگذشت ماه‌چهره خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون خبر داد.

ماه‌چهره خلیلی در فیلم‌های سینمایی «فصل انار»، «رنج و سرمستی» و «یادم تو را فراموش» ایفای نقش کرده است.

ماه‌چهره خلیلی (متولد ۲۵ دی ۱۳۵۵ در تهران) بازیگر اهل ایران است، وی فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان دارد و دوره بازیگری را در Method School لندن گذرانده‌است. او نوهٔ دختریِ پروین سلیمانی است
 بازیگر سریال های «در چشم باد»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» ـ جمعه، ۱۷ مرداد ماه در سن ۴۴ سالگی درگذشت.

پرستو صالحی، بازیگر و از دوستان این هنرمند این خبر را تایید و اظهار کرده است که زنده یاد ماه‌چهره خلیلی که به همراه خانواده اش در انگلیس بودند، امروز (۱۷ مرداد ماه) دار فانی را وداع گفت.

ماه چهره خلیلی متولد ۱۳۵۵ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختری پروین سلمانی است و از سال ۱۳۸۲ تا کنون مشغول به فعالیت در سینما و تلویزیون است. ماه چهره خلیلی دوره بازیگری را در method school در لندن گذراند و در سال ۱۳۸۲ برای اولین فعالیت سینمایی خود جهت بازی در فیلم چشمان سیاه پس از ۲۲ سال به ایران آمد و دوره دیگری از بازیگری و کارگردانی را در مؤسسه سمعی و بصری استاد سمندریان در سال ۸۴ پشت سر گذاشت.

ایفای نقش در مجموعه های نمایشی مرضیه (۱۳۹۸)، دختر گمشده (۱۳۹۷) و گذر از رنج‌ها (۱۳۹۳) در کارنامه حرفه ای این هنرمند دیده می شود.

دیگر اخبار مرتبط


نقش آفرینی ماه چهره خلیلی در یک سریال پلیسی

ماه‌ چهره خلیلی بازیگر سرشناس و موفق سینمای ایران ضمن انتقاد  از سلیقه‌ای عمل کردن برخی از مدیران سینمایی  از  نقش آفرینی اش در یک سریال پلیسی خبر داد .
ماه چهره خلیلی در دختر گمشده نقش آفرینی می کند

ماه چهره خلیلی بازیگر سرشناس و موفق سینمای ایران ضمن انتقاد  از سلیقه‌ای عمل کردن برخی از مدیران سینمایی  از  نقش آفرینی اش در یک سریال پلیسی خبر داد .

 فضای مجازی خبرهای ضدونقیض در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد، سلبریتی ‌ها را مشغول خود کرده و ملاکی بر انتخاب بازیگران که برخی از تهیه‌کنندگان به تعداد فالوورها بیشتر توجه می‌کنند تا توانمندی! سناریوهای ضعیف و کم‌‎فروغ شدن ساخت پروژه‌های الف ویژه باعث شده تا بازیگری فعال در کارهای بزرگ و ماندگار تاریخی همچون ماه‌چهره خلیلی حضورش در تلویزیون کمرنگ شده و به جای آن‌ها برخی چهره‌های ناآشنا و گاهاً نابازیگر وارد عرصه بازیگری شده و به طور مدام فعالیت می‌کنند.

نام ماه‌چهره خلیلی برای مخاطبین علاقه ‌مند به فیلم ‌های مختارنامه، کلاه پهلوی، گذر از رنج‌ها و در چشم باد نام آشنایی است. اگرچه این روزها بسیار کمرنگ شده ولی به نکته جالبی اشاره می‌کند: وقتی نقش‌های ماندگار به تو واگذار می‌شود و در ذهن مردم سال‌های سال می‌ماند نمی‌توان هر نقش و سناریویی را پذیرفت.

باید یک کاری باشد که در سلام دیگری به مردم دوباره تو را درخشنده ببینند. البته یک بار در سال یک کار تئاتری انجام می‌دهد، ۹ فیلم در صف اکران دارد و در یک مینی سریال ۶ قسمتی متفاوت هم نقش‌آفرینی کرده که احتمالاً قرار است در هفته ناجا از شبکه دو سیما به روی آنتن برود.

مشروح این گپ و گفت کوتاه را بخوانید:

بازیگران باید خودشان را با بازی‌های ماندگار بسنجند

ماه چهره خلیلی با اشاره به اینکه تلویزیون باید تنور فیلم‌های تاریخی ماندگار را دوباره داغ نگه دارد، تصریح کرد: تلویزیون هر سال سریال مختارنامه، گذر از رنج‌ها و در چشم‌باد را از چندین کانال به روی آنتن می‌برد و مردم هم خوشبختانه با اشتیاق قسمت به قسمت دنبال می‌کنند. اما نمی‌دانم که چرا کار بزرگ و تأثیرگذار "کلاه پهلوی" که نقش مهمی هم داشتم، بازپخش نمی‌شود. من دوست دارم دوباره مسیر ساخت فیلم‌های به اصطلاح الف ویژه دوباره رونق پیدا کند و بازیگران خودشان را در میدان بازی‌های ماندگار بسنجند.

احتمال همکاری دوباره با داود میرباقری

وی در پاسخ به این سوال که شنیده‌ایم قرار است در پروژه سلمان فارسی هم یک بار دیگر با داود میرباقری کار کنید، اظهار کرد: به من پیشنهاد شده و صحبت‌هایی هم داشته‌ایم اما هنوز جدی‌ نشده و امیدوارم در این نوع سریال‌ها و کارهای ماندگار بتوانم نقش‌آفرینی کنم. کارهایی که هنر ناب بازیگری جلوی دوربین می‌رود و به واسطه حضور در چنین میدان‌هایی، بر اندوخته‌ها و داشته‌های منِ بازیگر افزوده می‌شود.

اولین سریال غیرتاریخی‌ام، پلیسی است

ماه چهره خلیلی از بازی در "دختر گمشده" اولین سریال غیرتاریخی‌اش خبر داد و افزود:  اولین سریال غیرتاریخی که پذیرفته‌ام، ژانر پلیسی داشت. این روزها مراحل فنی خود را می‌گذراند و قرار است احتمالاً در هفته نیروی انتظامی "دختر گمشده" به روی آنتن شبکه دو سیما برود. این مینی سریال ۶ قسمتی با مشارکت ناجی هنر و سیما فیلم و کارگردانی احمد کاوری درباره یک خانواده پلیس و ماجرای دختری است که گم می‌شود و خانواده‌ای که محور اصلی داستان است پرونده این دختر و دیگر دختران گمشده را دنبال می‌کنند.   کوروش تهامی ، هومن حاج عبداللهی، هدایت هاشمی، شهرزاد کمالزاده، انوش معظمی، آوا کاوری، کامبیز دارابی، کرامت رودساز، مختار سائقی، حسین زارعی، آرش خیری، نیما صفری و علی آهنج از دیگر بازیگران این سریال به شمار می‌روند.

باید بگذاریم، رئال تولید شود

وی با اشاره به اینکه تلویزیون امروز گاهی وقتی صحنه‌هایی را نشان می‌دهد که اصلاً رئال نیست، ‌ اضافه کرد: تلویزیون ما صحنه نمایش هنرمندانه و شکوهمندانه بهترین‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و... است. باید در این میدان طوری بر روی خطوط قرمز حرکت کرد که طبیعت زندگی زیر سوال نرود و نگویند فلان پرداخت تلویزیون، مصنوعی و غیررئال بوده است. رسانه ملی اصلاً نباید اجازه بدهد آنقدر مردم خصوصاً جوانان درگیر فضای مجازی شوند؛ تربیت اجتماعی و فرهنگی جامعه ما نیاز به یک تلویزیون بالنده دارد. نباید گوی و میدان را تقدیم ماهواره‌ای کنیم که جز آموزه خیانت و خانواده نداشتن و فرهنگ غلط غربی چیزی ندارد. مصداق بارز آن سانسور بخش تجاوز در سریال " رهایم نکن " که نمی‌دانیم چرا این اتفاق افتاد!؟ صحنه‌هایی که در بلبشوی معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی امروز یک بحث کلیدی و حیاتی بود.

گوی و میدان را از سلبریتی ها باید گرفت

بازیگر سریال‌های "کلاه پهلوی"، "مختارنامه" و "در چشم باد"، خاطرنشان کرد: خدا را شاکرم که من فالوور ندارم و کسانی به پیج من سر می‌زنند که دنبال محتوایی هستند. متأسفانه امروز در فضای مجازی سلبریتی ها حرف اول را می‌زنند و حتی براساس فالوورهایشان برای نقشی در سینما و تلویزیون برگزیده می‌شوند. واقعاً معیار انتخاب بازیگر بایستی بنابر تعداد فالوورها باشد یا توانمندی و هنرمندی!؟ می‌دانید که کاربران فضای مجازی عمدتاً ۲۵ تا ۳۵ ساله هستند و این‌ها نیاز به یک تغذیه مناسب فکری و تربیتی دارند و چرا باید شاهد آلودگی‌ها، ناپاکی‌ها و مواضع نسنجیده برخی از فعالین این فضا خاصه سلبریتی‌ها باشند.

ملاک انتخاب هنرمندان تعداد فالوورها نباشد!

ماه چهره خلیلی با گلایه از سلیقه‌ای عمل کردن برخی از مدیران دنیای تصویر و تهیه‌کنندگان تلویزیونی، گفت: واقعاً این روزها رنج می‌برم وقتی می‌بینم آنقدر اجازه داده‌ایم فضای مجازی رها شود. برخی اوقات به جای سلیقه‌ای عمل کردن باید فضا را برای تلویزیون باز نگه داریم تا مخاطب بیشتری جذب شوند. تلویزیون باید تریبون قابل اعتماد مردم باشد، چون رسانه ملی است. البته در میان مشکلات اقتصادی، تلویزیون به مخاطب خودش احترام می‌گذارد و آثار خوبی را عرضه می‌کند اما در عین حال اجازه ندهد این مخاطب ناگفتنی‌ها و ناپیداهایش را با زبان غلط و نمایشی ناپاک در ماهواره جستجو کند. امیدوارم بیشتر از گذشته در فضای تلویزیون هوشمندانه و حرفه‌ای عمل کنیم و هنرمندانی را به تلویزیون بیاوریم که براساس هنرمندی و اخلاق حرفه‌ای‌شان به اینجا رسیده‌اند و نه مسائل دیگر که محتوایی برای مخاطب نخواهد داشت.


پروین سلیمانی‏ (1301 - 1388)
Parvin Soleimani

بازیگر
بتول سلیمانی‌خو با نام هنری پروین سلیمانی، بازیگر تلویزیون و تئاتر، سال 1301 در تهران متولد شد.
وی اولین بازی خود را سال (۱۳۲۳) در تئاتر «شهرزاد قصه‌گو» بازی کرده‎است و اولین فیلم سینمایی خویش را با نام «گلنسا» در سال (۱۳۳۲) جلوی دوربین رفته‎است.
پروین سلیمانی در ساعت بیست روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه (۱۳۸۸) در پی یک دوره‎ی بیماری، دیده از جهان فروبست.
بیوگرافی پروین سلیمانی:

پروین سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1301 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار پروین سلیمانی می‌توان به بازیگری در سریال مختارنامه، سریال دایی‌جان ناپلئون و سریال گل پامچال اشاره کرد.

پروین سلیمانی نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1342 در 41 سالگی در فیلم آراس خان به کارگردانی ناصر ملک‌مطیعی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال مختارنامه، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای پروین سلیمانی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون ناصر ملک‌مطیعی، آذر شیوا، تقی ظهوری و هما جهانفر را تجربه کرد.

پروین سلیمانی در سال 1390 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده است. اثر مهم پروین سلیمانی در این سال، بازیگری در سریال مختارنامه به کارگردانی سید داود میر‌باقری محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی پروین سلیمانی بازی در سریال مختارنامه بوده است. پروین سلیمانی سال 1390 در 89 سالگی در سریال مختارنامه نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با سید داود میر‌باقری همکاری داشته است. پروین سلیمانی توانست با بازی در سریال مختارنامه تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، انوشیروان ارجمند و ژاله علو بر تجارب او افزود.

پروین سلیمانی علاوه‌بر سریال مختارنامه، سال 1355 در 54 سالگی در سریال دایی‌جان ناپلئون نیز بازی کرده است. پروین سلیمانی این‌بار با ناصر تقوایی یعنی کارگردان سریال دایی‌جان ناپلئون و هنرمندانی چون غلامحسین نقشینه، پرویز فنی‌زاده، نصرت کریمی و پرویز صیاد همکاری داشت.

پروین سلیمانی سال 1370 در 69 سالگی برای فیلم دیگه چه خبر! به کارگردانی تهمینه میلانی توانست در 10مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین نقش دوم زن نامزد شود.

در این سال‌ها پروین سلیمانی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران بهمن مفید با 16 مرتبه، مهری ودادیان با 16 مرتبه، جمشید مشایخی با 11 مرتبه، گیتی فروهر با 10 مرتبه و محمدعلی ورشوچی با 10 مرتبه بیشترین همکاری را با پروین سلیمانی داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی پروین سلیمانی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. پروین سلیمانی را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 77% آثار وی سینمایی و 23% آثارش تلویزیونی است. در واقع پروین سلیمانی از مجموع 98 اثری که در کارنامه دارد، در 76 اثر در سینما با نام‌های فیلم موش، فیلم چشمان سیاه، فیلم غزل، فیلم محبوبه، فیلم آقای شانس، فیلم سفر بخیر، فیلم سلطان، فیلم شب روباه، فیلم طالع سعد، فیلم آخرین خون، فیلم حالا چه شود‍!، فیلم هدف، فیلم دیدار در استانبول، فیلم گل‌ها و گلوله‌ها، فیلم گریز، فیلم مستأجر، فیلم هنرپیشه، فیلم دیگه چه خبر!، فیلم ابلیس، فیلم افسانه‌ی آه، فیلم زمان از دست رفته، فیلم سرب، فیلم برهوت، فیلم آشیانه‌ی مهر، فیلم آن سوی آتش، فیلم سیمرغ، فیلم شکوه زندگی، فیلم بگذار زندگی کنم، فیلم شبح کژدم، فیلم سمندر، فیلم زائر خلف، فیلم برادرکشی، فیلم نفس‌گیر، فیلم باغ بلور، فیلم حق و ناحق، فیلم فقط آقا مهدی می‌تونه، فیلم طوطی، فیلم شارلوت به بازارچه می‌آید، فیلم هزاربار مردن، فیلم عشق و خشونت، فیلم در شهر خبری نیست، فیلم تلافی، فیلم غربتی‌ها، فیلم غزل، فیلم بت، فیلم پشمالو، فیلم پلنگ در شب، فیلم بوف کور، فیلم تیرانداز، فیلم انگشت‌نما، فیلم همخون، فیلم کمین، فیلم عمو فوتبالی، فیلم رقیب، فیلم ذبیح، فیلم کندو، فیلم گوزن‌ها، فیلم رفیق، فیلم مرد شرقی و زن فرنگی، فیلم ممل آمریکایی، فیلم جوجه فکلی، فیلم یاور، فیلم کنیز، فیلم حسین آژدان، فیلم شازده احتجاب، فیلم صلات ظهر، فیلم آقا مهدی کله‌پز، فیلم خاک، فیلم کج کلاه‌خان، فیلم مکافات، فیلم بی‌حجاب، فیلم مردها و نامردها، فیلم خانه‌ی قمر خانم، فیلم مرغ تخم طلا، فیلم صبح روز چهارم و فیلم آراس خان به ایفای نقش پرداخته و در 22 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال مختارنامه، سریال زیر بازارچه، سریال فکر پلید، سریال خودرو تهران 11، سریال آتیه، سریال داستان یک شهر، سریال دهه انقلاب، سریال مرد قانون، سریال اشتباه در اشتباه، سریال خانه در آتش، سریال خاله سارا، سریال تعطیلات نوروزی، سریال گل پامچال، سریال ازدواج پر ماجرا، سریال پیک سحر، سریال میهمان، سریال چراغ خانه، سریال ماجراهای آقای دوستی، سریال ببخشید!، سریال دایی‌جان ناپلئون، سریال قصه عشق و سریال خانه قمرخانم بازی کرده است.

در مجموع در کارنامه 87 ساله و بیوگرافی پروین سلیمانی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی پروین سلیمانی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار پروین سلیمانی در منظوم سر بزنید. همه 98 اثر مهم پروین سلیمانی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار پروین سلیمانی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر پروین سلیمانی در آثار ارزشمندتری بازی کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی پروین سلیمانی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی پروین سلیمانی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال مختارنامه محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی پروین سلیمانی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم مرد شرقی و زن فرنگی محسوب می‌شود.

اگر در مورد بیوگرافی پروین سلیمانی نکات بیشتری می‌دانید حتما برای ما ارسال کنید تا کمکی بزرگ به همه مخاطبان و طرفداران پروین سلیمانی کرده باشید. مثلا اگر اطلاعاتی دقیق‌تر در مورد بیوگرافی پروین سلیمانی، آثار پروین سلیمانی، جوایز پروین سلیمانی، همکاران پروین سلیمانی، گالری عکس پروین سلیمانی، قد پروین سلیمانی، وزن پروین سلیمانی، رنگ چشم پروین سلیمانی، وضعیت تأهل و همسر پروین سلیمانی، فرزندان پروین سلیمانی، حواشی پروین سلیمانی و کودکی پروین سلیمانی می‌دانید حتما برای ما ارسال کنید.

پروین سلیمانی بازیگر و هنرمند کشورمان سرانجام با کوله‌باری از تجربه، در سال 1388 و در سن 87 سالگی پس از بازیگری در 98 اثر سینمایی و تلویزیونی چشم از جهان بست

0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید