استارت آپ
استارتاپ یا استارت آپ  startup کوتاه‌شدهٔ عبارتstartup company  به معنی شرکت نوپا می باشد.
استارتاپ یا استارت آپ ( startup، کوتاه‌شدهٔ عبارتstartup company ) به معنی شرکت نوپا می باشد.

در واقع استارت آپ یک سرمایه گذاری به شکل کارآفرینی است که طی آن یک شرکت نوپا شکاف و نیازی را در بازار شناسایی کرده و مطابق با آن ایده جدیدی برای کسب و کار ارائه می دهد.

اگر چه لزوما فعالیت استارت آپ در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات نمی باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر حول این زمینه‌ ها شکل گرفته‌ اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسأله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فناوری های نوین فعالیت داشته باشد.

باید به این نکته اشاره کرد که بنیاد استارت آپ نیاز به برقراری قوانین خاصی ندارد؛ حال آنکه درآمد، سود و تعداد کارکنان همواره دغدغه‌ی  اصلی کمپانی‌ها می باشد، در مشاغل نوپا فارغ از مسائلی که کمپانی‌های بزرگ با آن دگیر هستند، فقط در زمینه‌ی کاری خود مشغول به کار هستند.
برخی از اصطلاحات استارت آپ
1- بنیان‌گذار استارتاپ (Founder)

به شخصی که استارتاپ را راه‌اندازی می‌کند بنیان‌گذار گفته می‌شود. این اشخاص معمولا علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارند و مایل به راه اندازی کسب و کار خود می باشند.
2- Unicorn Startup

استارتاپ تک شاخ یا یونیکورن استارتاپ به استارتاپ ‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و ارزش آن ها به بیش از ۱ میلیارد دلار می‌رسد. این لغت اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط سرمایه‌گذاری به نام آیلین لی ارائه شد او تک شاخ را به‌عنوان نماد این مدل استارتاپ‌ انتخاب کرد.
3- Lean Startup

در لین استارتاپ از بررسی بازار به جای برنامه ریزی های بسیار دقیق، از بازخورد مشتری به جای تصمیم گیری های شخصی و از روش های طراحی چند مرحله ای به جای روش های سنتی طراحی محصول نهایی در اولین قدم به کار گرفته می شود.
4- استارتاپ گرایند (Startup Grind)

استارتاپ گرایند یک رویداد جهانی و یک برنامه آموزشی برای تشویق و برقراری ارتباط بین کارآفرینان است.در این برنامه از موسسین پروژه هایی که موفق شده اند با یک استارتاپ و  با حداقل ها شروع کنند و به موفقیت برسند دعوت به عمل می آید تا داستان کسب و کار و تجربیات ارزشمند خود را برای دیگران علاقمندان در این حوزه بازگو کنند.
5- استارتاپ ویکند (Startup Weekend)

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سرار دنیاست که در سه روز متوالی و طی ۵۴ ساعت و معمولا در آخر هفته برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت کنددگان مختلفی مانند علاقه‌مندان به استارتاپ، توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان، مدیران کسب‌و‌کارها، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی 54 ساعت ایده ‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل ‌دهند تا طرح اولیه یا دموی ایده‌ی خود را پیاده‌سازی کنند.
6- شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ (Startup Accelerators)

شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که روی استارتاپ‌هایی با ایده‌های جالب و البته کاربردی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها درصدی از مالکیت استارتاپ را می‌گیرند؛ اما در عوض خدماتی مانند آموزش توسط مربی‌ها و آشنا کردن آن‌ها با سرمایه‌گذاران و متخصصان آن رشته را برایشان فراهم می‌کنند.درواقع این شرکت‌ها شانس موفقیت استارتاپ‌ها و پیدا کردن سرمایه‌ی بالقوه برای فعالیت‌هایشان را بالا می‌برند.
7- سرمایه‌ی بذری (Seed Funding)

به سرمایه‌ای که در مرحله‌ی اولیه راه‌اندازی استارتاپ در اختیارش قرار می‌گیرد، سرمایه‌ی بذری گفته می‌شود.
8- بنچمارک (Benchmark)

به فرآیندی گفته می‌شود که یک استارتاپ برای اندازه‌گیری موفقیت فعلی خود از آن استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاران میزان موفقیت استارتاپ‌ها را بر اساس بنچمارک‌ها می‌سنجند.به‌عنوان مثال وقتی می‌گوییم شرکت A به بنچمارک درآمد X در طی ۲ سال رسیده است یعنی این استارتاپ توانسته است طی ۲ سال میزان فروش خود را به X برساند.
استارتاپ های موفق ایرانی
1-دیجی‌کالا

دیجی کالا بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است و به‌طور میانگین روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بازدیدکننده دارد که پربازدید ترین سایت در خاورمیانه و بزرگترین سایت فروش محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در ایران محسوب می شود. ایده و دلیل راه‌اندازی شرکت دیجی‌کالا، این طور بوده است که حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ بعد از جست و جو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز متوجه شدند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند باعث جرقه اولیه تأسیس شرکت دیجی‌کالا بوده ‌است.
2- کافه بازار

این شرکت بزرگترین بازار اپلیکیشن های گوشی های هوشمند در ایران است.پس از اینکه شرکت گوگل برای دسترسی کاربران ایرانی به برنامه های گوگل پلی محدودیت ایجاد کرد شرکت آوای همراه هوشمند با ایجاد برنامه ای مشابه برنامه گوگل پلی توانست با در دسترس قرار دادن بازی ها و نرم افزار های تولید داخل سهم بزرگی در پیشرفت اینگونه بازی و نرم افزار ها ایفا کند.
3- اسنپ

اسنپ یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber )بزرگترین شرکت تاکسیرانی دنیا) است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند به عنوان راننده فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و گرفتن هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب کند. این شرکت در سال ۱۳۹۳ توسط شهرام شاهکار، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارتاپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی بنیاد شد.
4-آپارات

این سایت در واقع نسخه ایرانی سایت یوتیوب می باشد که با فیلتر بودن این شکبه جهانی در ایران توانسته به خوبی جایگزین این وب سایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند. این سایت در سال ۸۰ بنیاد شد و در سال ۹۳ پس از بنیاد حساب کاربری رئیس جمهور در این سایت، آپارات رسما وارد دنیای پخش ویدیوی آنلاین شد.
5- تپسی

تپسی (TAP30) رقیب قدر اپیلیکشن اسنپ است.خالق این استارتاپ میلاد منشی پور نام دارد.او در دانشگاه تهران مهندسی مکانیک خواند و سپس به فرانسه رفت و از مدرسه عالی مدیریت پاریس (HEC) در رشته MBA فارغ‌التحصیل شد.او ده سال در شرکت‌های معتبر بین‌الملی نظیر Boston Consulting Group و Bain & Company را تجربه‌ی کار و مدیریتی دارد، همچنین به کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت (Microsoft)، دِل (Dell) و شرکت‌های خدمات مالی مشاوره داده است. او در سال ۱۳۹۵ از کانادا به ایران بازگشت و تپسی را در همین سال راه‌اندازی کرد.
6- اسنپ فود

یکی از جذاب ترین استارتاپ های موفق ایرانی اپلیکیشن های سفارش آنلاین غذا می‌باشد. این اپلیکیشن بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستوران های طرف قرارداد خود را به شما نمایش می‌دهد. و کاربر می‌تواند از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهد.
7- علی بابا

علی بابا باسابقه‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین سامانه‌ی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بین‌المللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام می‌شود برای شما جستجو می‌کند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاین‌های خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آنها موجود است انجام می‌دهد.  همچنین برای خرید بلیط چارتر، علی بابا مطمئن‌ترین گزینه است، چرا که واپسدهی آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین می‌کند.
8- دیوار

این سایت یک سایت فروش محصولات دست دوم می باشد و کابران می‌توانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آنها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند.درج آگهی در این سایت هزینه ای ندارد ولی پس از مدتی که از ثبت آگهی میگذرد به دلیل اینکه ممکن است آگهی های مشابه ای بر روی آگهی قرار گیرد و یا پایان یک ماه رایگان بودن درج آگهی عملا دیده شدن آگهی شما با مشکل مواجه شود میتوانید با پرداخت هزینه ای اصطلاحا آگهی خود را نردبان کنید و دوباره آنرا به بالای لیست فروش در سایت منتقل کنید.این سایت دارای قابلیت های فراوانی است.
9- بامیلو

فروشگاه اینترنتی بامیلو bamilo پس از دیجی کالا دومین فروشگاه اینترنتی پربازدید در ایران است. بامیلو تابستان سال ۹۳ راه اندازی شد.بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجی‌کالا دارد و حتی تنوع بالاتر محصولات آن دیجی‌کالا را به تحرک واداشت. هرچند درفروش محصولات دیجیتال به دیجی‌کالا نرسیده است امّا در فروش رده پوشاک که البته دیجی‌کالا وارد آن نشده، پیشتاز بازار است.



 موبکست نوعی شبکه اجتماعی تعاملی اشتراک گذاری فایل های صوتی است این سامانه سامانه ایده ال و محیطی بکر برای اشتراک گذاری فایل های صوتی آموزشی و محیطی برای برای تعامل با کاربران ومخاطبان است ضمن اینکه مناسب برای کارآموزان موسیقی برای اشتراک گذاری تمرینات خود با استاتید این حوزه است
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید